Microsoftin moderni intranetalusta on nopea, näppärä ja näyttävä

Microsoftin moderni intranetalusta on nopea, näppärä ja näyttävä

Pilvipalvelujen viime vuosien kehityksessä SharePoint oli hetken aikaa sivustakatsojan roolissa: vaikka O365 palvelujen maailma myllersi ympärillä, introjen ja tiimisivustojen sisällä palikat pysyivät suurinpiirtein siinä, mihin SharePointin vuonna 2013 julkaistu versio ne asetti. Viime vuonna Microsoft kuitenkin aloitti SharePointin tulevaisuutta mullistavien uudistusten sarjan tuomalla modernit käyttöliittymät kirjastoihin ja modernin tiimisivuston osaksi Ryhmät-toimintoa. Tuorein pala paletissa on moderni viestintäsivusto (Communication Site).

Pitääkö tästä innostua?

Ehdottomasti! Viestintäsivusto peittoaa perinteisen julkaisusivuston erityisesti sillä tärkeimmällä sektorilla – se tekee käyttäjien (työ)elämästä parempaa. Liikkuvat loppukäyttäjät osaavat arvostaa sitä, että intranet ei enää ole erillinen saareke. Uutiset ja sisällöt kulkevat aidosti mukana taskussa ja näkyvät siellä, missä työ tapahtuu. Sivut ovat täysin responsiivisia, skaalautuvat kauniisti eri laitteille ja latautuvat nopeasti. Sisällöntuottajia hemmotellaan laajalla rintamalla. Sivuille saa näppärästi haluamansa palstajaon, olennaisille sisällöille (uutiset, korostettavat asiat ja dokumentit, ihmiset, tapahtumat, videot jne) on tarjolla valmiita näppäriä webosia, sisältöä voi kopioida muotoiluineen vaikkapa tiedostoista, uutinen syntyy kätevästi kännykälläkin ja kuvan voi raahata sisältöalueeseen. Mainitsinko jo, että kuvan voi raahata?

Viestintäsivuston kehityksessä on siis otettu voimakkaasti mallia tämän hetken johtavista julkaisujärjestelmistä. Teknisesti suurin muutos konepellin alla on wanhan koodin hylkääminen kokonaan. Perinteisillä julkaisusivustoilla on pitkä historia ja huikean laaja ominaisuussetti. IT-maailmassa tämä tyypillisesti tarkoittaa kilotolkulla spagettia, joka hidastaa sivujen latautumista ja tekee kehityksessä mukana pysymisestä monimutkaista. Modernit viestintäsivustot lähtevät puhtaalta pöydältä rakentamaan palvelua vastaamaan nykypäivän tarpeisiin.

Mihin se kissa on haudattu?

Puhdas pöytä on – (noh, miten sen nyt kauniisti sanoisi) – tyhjä. Viestintäsivustoilla on pihvi huikean paljon paremmin hanskassa kuin perinteisillä julkaisusivustoilla, mutta lisukkeissa ei vielä juuri ole valinnanvaraa. Microsoftin Dan Holme kertoi Collaboration Summit -tapahtumassa tällä viikolla, että tuotekehityspanokset suunnataan nyt perinteisten julkaisuominaisuuksien parhaiden palojen tuontiin uudelle alustalle. ”We’re going there” – mutta spagetin purkaminen ottaa aikansa. Uusi ei todellakaan mahdollista heti kaikkea samaa mitä vanha.

Viestintäsivustot tuovat mukanaan myös aivokoppaa nytkäyttävän pohdinnan intranetin rakenteiden ja vastuiden muutoksesta. Perinteinen intra on viestinnän linnake, josta sisällöntuotanto-oikeuksien vallihaudan takaa toitotetaan organisaation oikeaa totuutta kaikelle kansalle. Modernit viestintäsivustot haluavat hajauttaa sisällön julkaisun ja tuoda jokaisen äänen kuuluville. Idean ytimessä on ajatus siitä, että ryhmillä on jatkossa kaksi sivustoa: tiimisivusto porukan sisäiseen työskentelyyn ja viestintäsivusto työn ja sen tulosten jakamiseen muulle organisaatiolle. Pähkäiltäväksi jää, korotetaanko yksi viestintäsivustoista kaikille yhteiseksi The Intranet -sivustoksi, vai rakennetaanko intranetin etusivu ja muut ei-kenenkään-omistamat osat esimerkiksi SharePoint-kotisivun päälle.

Noh, joko sitä saa (ja kannattaako?)

Viestintäsivustot tulevat tarjolle First Release -moodissa oleviin tenantteihin toisen vuosineljänneksen aikana – eli ihan ihan kohta, kesäkuun loppuun mennessä. Valmis tuote ei tällöin tietenkään vielä ole. Suuri osa tarpeellisista ominaisuuksista (mm. brändäys, sivustojen jaettu navigaatio, sivutemplaatit) putkahtaa tarjolle vasta syksyllä. Syyskuun Ignite-tapahtumalta on lupa odottaa paljon sellaisia ominaisuusjulkistuksia, jotka kirittävät viestintäsivustot takamatkalta mukaan kisaan perinteisten julkaisusivustojen kanssa.

Intrauudistusta juuri nyt suunnittelevien ei kuitenkaan kannata lyödä hanskoja naulaan, vaan istahtaa alas ja listata konkreettiset plussat ja miinukset. Jos mikään vielä tällä hetkellä puuttuva ominaisuus ei ole showstopperi, valintavaaka voi kallistua jo nyt nopean, näppärän ja näyttävän puolelle.

Kurkkaa Microsoftin materiaalit viestintäsivustoista: https://techcommunity.microsoft.com/t5/SharePoint-Blog/Reach-your-audience-via-SharePoint-communication-sites-in-Office/ba-p/70079

Jos puntaroit tämän vaikutuksia teidän intrakuvioihin, huikkaa ihmeessä Skypellä tai sähköpostitse niin aprikoidaan yhdessä. Ei maksa mittään! katja@www.onsight.fi



Microsoft-konsultti, erityisosaamisena O365 ja SharePoint, sydäntä lähellä ryhmätyö, intranetit, hakutoiminnot ja hankintojen hyötykäyttö. MCT | MCITP | MCPD | MCTS | MCSA. Sähköposti & Skype katja@www.onsight.fi, Twitter @katjajokisalo

Ei kommentteja.

Sorry, the comment form is closed at this time.